تأیید پیشنهاد رشوه آمریکا به ناخدای نفتکش ایرانی، صدور دستور تشکیل اداره نیروی هوایی الحشد الشعبی عراق، پیشنهاد ترامپ برای دیدار با رئیس جمهور ایران و ورود ۱۰۸ کامیون حامل تجهیزات نظامی آمریکا از اردن به عراق، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به تغییر موضع ناگهانی «الحریری» علیه حزب‌الله نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ نخست‌وزیر لبنان که حمله پهپادهای اسرائیلی به جنوب بیروت را نقض قطعنامه سازمان ملل خوانده بود، در مصاحبه و مواضعی کاملا جدید، به حزب‌الله حمله و آن را مسئول تنش معرفی کرد.

«سعد الحریری»، نخست‌وزیر لبنان چند روز پس از حملات اسرائیل به نقاطی در لبنان که خودش نیز آن را محکوم کرده بود، در موضعی عجیب، به شدت به حزب‌الله حمله کرد و مسئولیت تنش را بر عهده مقاومت دانست و حزب الله را «مشکل منطقه‌ای» توصیف نمود.

الحریری در گفت‌وگو با شبکه «آمریکایی «سی‌ان‌بی‌سی» مدعی شد: حزب‌الله فقط مشکل لبنان نیست، بلکه مشکلی منطقه‌ای است که باید حل شود؛ حزب‌الله می‌تواند به دلایل منطقه‌ای آتش یا جنگی به پا کند که برای لبنان نیست اما این جنبش، دولت را اداره نمی‌کند.

وی درباره اقدام حزب‌الله در منهدم کردن یک خودروی زرهی صهیونیستی در پاسخ به تجاوزات اخیر تل‌آویو گفت: من با حزب‌الله در این اقدامات موافق نیستم. لبنان و دولتش مسئولیت تبعات حملات اخیر حزب‌الله به اراضی اسرائیلی را تحمل نخواهند کرد؛ اسرائیل تلاش می‌کند این سناریو را تبلیغ کند و بگوید لبنان مسئول همه آن چیزی است که رخ می‌دهد، این به وضوح در اظهارات نتانیاهو دیده می‌شود.

سعد الحریری چند روز پیش در مواضعی کاملا متفاوت، حضور دو پهپاد شناسایی و انتحاری رژیم صهیونیستی در آسمان جنوب بیروت را تجاوز آشکار به حاکمیت لبنان و نقض صریح قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل متحد دانسته بود؛ اما اکنون حزب‌الله را مسئول تنش و آن را مشکل منطقه‌ای، توصیف می‌کند.

الحریری به قدرت حزب‌الله اذعان کرد و ادامه داد: این مشکل یا اشتباه من نیست که حزب‌الله تا به این حد قوی شده است، اما اینکه به من بگویند حزب‌الله دولت را اداره می‌کند، قبول ندارم و می‌گویم ما دولت را اداره می‌کنیم.

نخست‌وزیر لبنان تصریح کرد: من شخصی عملگرا هستم، حد و مرز خود را می‌دانم؛ مرزهای این منطقه را هم می ‍شناسم اگر ما افرادی جدی در مسأله حزب‌الله داشتیم کارهای زیادی در ده یا پانزده یا بیست یا سی سال قبل انجام داده بودند.

الحریری درباره تحریم‌های اخیر آمریکا علیه یکی از بانک‌های لبنان گفت: درک می‌کنم که آمریکا بانک لبنانی «جمال ترست» را تحریم کرده، زیرا این بانک فعالیت‌های مالی حزب‌الله را تسهیل می‌کرده است. امکان تحریم این گونه بانک‌ها را باید به دلیل آنچه در قبال اموال حزب‌الله انجام می دهند، پیش‌بینی کرد و من با هر سازمان مالی که با قواعد آمریکا یا اروپا مخالفت می‌کند، موافق نیستم.

حزب‌الله دهم شهریورماه در یک حمله تلافی‌جویانه از انهدام یک خودروی نظامی صهیونیست‌ها در شمال سرزمین اشغالی و کشته و زخمی شدن سرنشینان آن خبر داد. این اقدام در پاسخ به حمله رژیم صهیونیستی به جنوب سوریه و شهادت دو نیروی حزب‌الله انجام شد. بعد از این حمله، رژیم صهیونیستی با پهپاد به ضاحیه در جنوب بیروت و با موشک به شرق لبنان نیز حمله کرد.

روزنامه لبنانی «اللواء» اخیرا به نقل از منابع دیپلماتیک نوشته است: رژیم صهیونیستی برای اینکه جلوی پاسخ‌های بیشتر حزب‌الله در تنش‌های اخیر را بگیرد، به روسیه متوسل شد و تعهداتی در همین ارتباط به مسکو داد.

تأیید پیشنهاد رشوه آمریکا به ناخدای نفتکش ایرانی

یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا تأیید کرده که این کشور به ناخدای نفتکش ایرانی برای همراهی با تحریم‌ها علیه ایران پیشنهاد پرداخت رشوه داده بود.

این مقام آمریکایی گفته است که این پیشنهاد برای ایجاد اخلال در فعالیت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عنوان شده بود.

حمله شدیدالحن حریری به حزب الله/صدور دستور تشکیل اداره نیروی هوایی الحشد الشعبی عراق/ پیشنهاد ترامپ برای دیدار با رئیس جمهور ایران/  ورود 108 کامیون حامل تجهیزات نظامی آمریکا از اردن به عراق

پیش از این نیز برخی دیگر از منابع غربی تأیید کرده بودند، «برایان هوک»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در ایمیلی غیرمعمول از ناخدای نفتکش ایران خواسته بود تا کشتی را به منطقه‌ای وارد کند که امکان بازداشت آن توسط آمریکا باشد. این در حالی است که ناخدای نفتکش ایرانی پیشنهاد رشوه مقامات آمریکایی را رد کرده است.

با این حال، وزارت خزانه داری آمریکا چند روز پیش، ناخدای نفتکش ایرانی و کارکنان این نفتکش را مشمول تحریم قرار داد که این اقدام در واکنش به عدم همراهی با خواست آمریکا صورت گرفته است.

صدور دستور تشکیل اداره نیروی هوایی الحشدالشعبی عراق

«ابو مهدی المهندس» نائب رئیس سازمان «الحشد الشعبی» (بسیج مردمی) عراق دستور تازه‌ای برای این سازمان صادر کرد.

بر اساس سندی که از جانب المهندس منتشر شده، وی دستور داده است که اداره نیروی هوایی سازمان الحشد تشکیل شود.

در این سند که به دست شبکه خبری «الغدیر» رسیده، آمده که این اقدام با استناد به دستور حکومتی شماره ۷۹ صادره در سال ۲۰۱۴ است.

المهندس اعلام کرد، نخست وزیر عراق دستور این اقدام و اختیارات لازم را به الحشد داده و در این زمینه منافع عمومی را در نظر گرفته است.

بر اساس این حکم حکومتی، «صلاح مهدی حنتوش» مسئولیت اداره نیروی هوایی الحشد را بر عهد دارد.

این اقدامات پس از آن انجام می‌شود که پهپادهای رژیم صهیونیستی، اخیرا چندین بار مواضع و انبارهای متعلق به الحشد را در مناطق مختلف عراق بمباران کردند.

این تجاوز صهیونیست‌ها، با واکنش‌ها و محکومیت‌های مسئولان و احزاب سیاسی عراق روبه رو شد. حزب «الدعوه الاسلامیه» عراق اعلام کرد، حمله به الحشد به منزله خدشه وارد کردن به حاکمیت، امنیت، ثبات و تمامیت ارضی عراق است.

این حزب ضمن درخواست از دولت عراق برای انجام «تحقیقات فراگیر درباره ماهیت این عملیات تروریستی»، تأکید کرد که بغداد باید فورا به شورای امنیت و نهادهای بین‌المللی دیگر درباره این حملات شکایت کند.

در همین ارتباط، «عبدالامیر المیاحی» نماینده ائتلاف الفتح عراق تأکید کرد، دولت عراق ملزم است برای مقابله با هر گونه تجاوز خارجی و تن ندادن به فشارهای آمریکایی ـ صهیونیستی علیه الحشد الشعبی، سامانه دفاع هوایی را ارتقا بخشند.

وی فاش کرد که آمریکا و رژیم صهیونیستی در حال اعمال فشار به «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق هستند تا به فعالیت الحشد الشعبی پایان دهد و در پایان، آن را از حکومت جدا کند.

این نماینده عراقی همچنین خاطرنشان کرد که «واشنگتن و اسرائیل در توهم به سر می‌برند که می‌توانند به حضور الحشدالشعبی پایان بخشند، زیرا آنان از قدرت الحشد، دولت و پایبندی ملت به آنان، اطلاعی ندارند».

پیشنهاد ترامپ برای دیدار با رئیس جمهور ایران

روزنامه «کیودو» ژاپن به نقل از یک منبع آگاه گفت آمریکا پیشنهاد برگزاری دیدار بین حسن روحانی و دونالد ترامپ رؤسای جمهور ایران و آمریکا را در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل که اواخر ماه میلادی جاری (سپتامبر) در نیویورک برگزار می‌شود، مطرح کرده است.

ادعا می‌شود پیشنهاد این دیدار که واشنگتن امیدوار است روز ۲۵ سپتامبر (سوم مهر) انجام شود از طریق کشورهایی مثل فرانسه به ایران ارائه شده، حال آنکه طرف مقابل هنوز به آن پاسخی نداده است.

حمله شدیدالحن حریری به حزب الله/صدور دستور تشکیل اداره نیروی هوایی الحشد الشعبی عراق/ پیشنهاد ترامپ برای دیدار با رئیس جمهور ایران/  ورود 108 کامیون حامل تجهیزات نظامی آمریکا از اردن به عراق

این در حالی است که روحانی به صراحت اعلام کرده هیچ برنامه و قصدی برای دیدار با رئیس جمهور آمریکا ندارد.

ورود ۱۰۸ کامیون حامل تجهیزات نظامی آمریکا از اردن به عراق

یکی از مقامات محلی در استان الانبار عراق (غرب) می‌گوید، آمریکا به تازگی تجهیزات زیادی از اردن به پایگاه عراقی «عین الأسد» انتقال داده است.

این مقام عراقی که نخواست نامش فاش شود، پنجشنبه (چهاردهم شهریور) به شبکه تلویزیونی «سومریه» گفت که یک ستون نظامی آمریکا متشکل از ۱۰۸ کامیون حامل تجهیزات نظامی مختلف از داخل خاک اردن حرکت کرده و بعد از عبور از گذرگاه مرزی «طربیل» با عراق وارد این کشور شده و به سمت پایگاه هوایی مذکور حرکت کرده است.

او گفت، شرکت امنیتی «مملکة الطاووس» ستون نظامی آمریکا را همراهی می‌کرد و به محض ورود این ستون به پایگاه عین الأسد، هواپیماهای ائتلاف آمریکا به شکل گسترده در آسمان منطقه به پرواز درآمده‌اند.

حمله شدیدالحن حریری به حزب الله/صدور دستور تشکیل اداره نیروی هوایی الحشد الشعبی عراق/ پیشنهاد ترامپ برای دیدار با رئیس جمهور ایران/  ورود 108 کامیون حامل تجهیزات نظامی آمریکا از اردن به عراق

این مقام عراقی در مورد دلیل انتقال این تجهزات از اردن به عراق اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت که حتی فرماندهان و مقام‌های امنیتی مشرف بر بخش غربی استان الانبار در این باره هیچ اطلاعی ندارند.

پایگاه هوایی عین الاسد، یکی از مهمترین پایگاه‌هایی است که نیروهای عراقی از آن به بهانه ائتلاف علیه داعش طی سال‌های گذشته استفاده کرده‌اند و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای سال نو میلادی گذشته، مخفیانه و بدون اجازه دولت عراق، برای بازدید از این پایگاه و نیروهای آمریکایی حاضر در این پایگاه، وارد آن شد.

منبع :سایت خبری تابناک
آدرس تلگرام:  https://t.me/uniquemans یا @uniquemans
آدرس اینستاگرام:   @pirozshodan