ادعای یک رسانه آمریکایی؛
 

در سال‌های اخیر، گزارش‌های بسیاری پیرامون برنامه اسرائیل برای حمله به ایران و به ویژه تأسیسات هسته‌ای از سوی رسانه‌های آمریکایی و اسرائیلی منتشر شده است.

کد خبر: ۹۲۲۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱ 05 September 2019

در سال‌های اخیر، گزارش‌های بسیاری پیرامون برنامه اسرائیل برای حمله به ایران و به ویژه تأسیسات هسته‌ای از سوی رسانه‌های آمریکایی و اسرائیلی منتشر شده است.

به گزارش «تابناک»؛ در همین راستا، در روزهای گذشته نیز گمانه زنی ها و گزارش هایی پیرامون حمله احتمالی هوایی اسرائیل به تأسیسات هسته ای ایران منتشر شده است، به ویژه پس از حملات اخیر اسرائیل به مواضع حشدالشعبی این گمانه زنی ها تقویت شد.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز بر این باور است که اسرائیل حملات هوایی یکجانبه به ایران را با این امید که از حمایت ترامپ برخوردار خواهد شد، بررسی می کند.

گزارش مبین آن است که نخست وزیر اسرائیل در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، بجد به ایده بمباران اهداف هسته ای ایران اندیشیده؛ اما در رسیدن به حمایت مورد نیاز از سوی کابینه امنیتی جهت جامه عمل پوشاندن به این ایده ناکام مانده بود.

مقامات اسرائیل گزینه حمله هوایی یک جانبه علیه ایران به ویژه سایت های هسته ای آن را حتی در صورتی که نتوانند حمایت دولت آمریکا را به دست آورند، در نظر می گیرند. روزنامه نیویورک تایمز در گزارش جدید خود به بررسی تکاپوهای اسرائیل برای سوق دادن آمریکا به سمت در پیش گرفتن رویکردی تهاجمی نسبت به رقیب خاورمیانه ای خود پرداخت.

اسرائیل در پی برنامه ریزی برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران است!

این رسانه به رغم برشمردن نام تعدادی از مقامات سابق و فعلی آمریکایی، اسرائیلی و اروپایی در اثنای گزارش خود اما اشاره ای به منبع این اطلاعات نکرده است؛ از این روی، اسپوتنیک نمی تواند مستقل گزارش نیویورک تایمز را تأیید کند.

گزارش نیویورک تایمز گویای آن است که ایده چنین حمله ای در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما روی میز کابینه امنیتی اسرائیل قرار داشت، که فعالانه تحرکات اسرائیل در این زمینه را رصد می کرد.

نتانیاهو این برنامه ها را تأیید کرد و در عین حالی که به صراحت از چنین حمله ای سخن می گفت، در آن زمان در محقق کردن حمایت اکثریت کابینه امنیتی ناکام ماند. علاوه بر این، گزارش روزنامه نیویورک تایمز حاکی از آن بود که این حمله هوایی مورد حمایت آمریکا نبود، زیرا دولت اوباما بیم آن داشت که مبادا پیامدهای احتمالی آن محدود به اسرائیل نماند و دامن نیروهای آمریکایی در منطقه را نیز بگیرد.

این گزارش مبین این امر نیز بود که حمایت از چنین حمله هوایی در دولت ترامپ محتمل تر است؛ هرچند این بدان معنا نیست که واشنگتن خود نیز در آن مشارکت خواهد کرد.

دن شاپیرو، سفیر آمریکا در اسرائیل در دوران اوباما گفت: من معتقدم اینکه ترامپ نسبت به حمله اسرائیل به ایران چراغ سبز نشان دهد، نسبت به اینکه خودش با ایران وارد جنگ شود محتمل تر هست، اما همان طور که می دانید این امری به غایت مخاطره آمیز است.

بر اساس گزارش ها، نیروی هوایی اسرائیل در ماه اوت مبادرت به انجام چند سورتی پرواز به منظور حمله به پایگاه گروه های مورد حمایت ایران در سوریه، عراق و لبنان کرده است، ولیکن تعداد اندکی از این حملات رسما تصدیق می شود؛ هرچند نتانیاهو ادعا کرد دامنه عملیات نیروی هوایی اسرائیل در صورتی که امنیت ملی ایجاب کند، ممکن است از مجاورت بلافصل مرزهای سرزمین های اشغالی فراتر رود.

در دوران ریاست جمهوری اوباما، آمریکا و اسرائیل در رسیدن به یک دیدگاه مشترک در رابطه با ایران ناکام ماندند. واشنگتن بنا داشت تا نگرانی های مرتبط بر برنامه هسته ای ایران را از رهگذر دیپلماسی حل کند و تل آویو با این امر مخالفت می کرد. اسرائیل انعقاد توافق نامه هسته ای ایران را محکوم کرد و سرانجام آمریکا در دولت ترامپ در ماه می ۲۰۱۸ از این توافق نامه خارج شد؛ در عین حالی که دوباره در حال بازگرداندن تحریم ها علیه ایران بود.

ادعای حمله به تأسیسات هسته ای ایران در حالی است که در سالیان گذشته، همواره خبرها و گزارش هایی در این رابطه مطرح شده که با واقعیت توانایی و قابلیت نظامی اسرائیل چندان سازگار نیست.

منبع :سایت خبری تابناک
آدرس تلگرام:  https://t.me/uniquemans یا @uniquemans
آدرس اینستاگرام:   @pirozshodan