زمای که خبر رسانه های آمریکایی مبنی بر همکاری اپراتور آمریکایی با یک شرکت ایرانی رسانه ها متنشر شد. بسیاری این نکته را نشانه ای از گسترده تر شدن همکاری ایران و آمریکا و صد البته باز شدن فضای اتقصادی و سیاسی ایران عنوان کردند. البته نمیتوان این نکته را رد کرد که آمریکایی ها امروز مهم ترین قطب های فناوری رایانه ای را در اختیار دارند. با انی حال هیچ کس نمیتواند این نکته را منکر شود که ایران یکی از مهم ترین اهداف جاسوسی آمریکا به خصوص در سطح سایبری و فناوری در دنیاست. شاید مهم ترین نشانه آن را بتوان برنامه آمریکایی در چارچوب نایک زئوس دانست که در قالب آن آمریکایی ها قصد داشتند سیستم های حساس داخلی را با یک حمله سایبری منهدم کنند. حالا سوال اینجاست که ورود جدی اپراتورهای آمریکایی چه تهدیداتی را علیه سیستم های داخلی کشور رقم بزند. آیا این اتفاق نمیتواند زمینه ساز ورود جدی دستگاه های جاسوسی آمریکا در سیستم مخابراتی کشور باشد. سوال دیگر اینجاست که این همکاری زمینه ورود کدام نهاد آمریکایی را به ایران تسهیل می کند. به نظر می رسد اگر قرار باشد در این حوزه نفوذی صورت بگیرد، نوک این تهاجم آژانس امنیت ملی آمریکا خواهد بود.

آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکاNSA اگر قدرتمند ترین سازمان اطلاعاتی و مهم ترن عضو جامعه اطلاعاتی این کشور نباشد، قطعا در ردیف های اول خواهد بود. قبل از حادثه 11 سپتامبر 60 دصد اطلاعات و گزارش های امنیتی که در قالب گزارش به کلی سری توجیه روزانه رئیس جمهور که هر روز صبح به دست رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا می رسید، تسط این آزانس و بر اساس اطلاعات این آژانس تهیه و تولید می شد. امروزه این مقدار بیشتر از گذشته نیز شده است. اعتقاد کلی بر این است که سازممان امنیت ملی ایالات متحده بزرگترین سرویس اطلاعاتی این کشور است.

وظیفه این سازمان که سری ترین عضو جامعه اطلاعاتی است ، جمع اوری و تحلیل ارتباطات و حفاظت از ارتباطات دولیت ایالات متحده است. استراق سمع توسط این سازمان شامل ره گیری تمام ارتباطات نظامی، دیپلماتیک و ارتباط دیگر دولت هاست. آژآنس امنیتر ملی که اصلی ترین منبع جمع آوری کننده این اطلاعات برای کل جامعه اطلاعاتی آمریکا محسوب می شود، روابط گسترده ای با چهار همتای بریتانیایی، کانادایی، استرالیایی و نیزیلندی که معروف به ژروه یوکاسا هستند، دارد. شکی نیست که این گروه سیستم اشلون را رهبری می کند. اشلون متهم است که حجم بسیاری از ارتباطات تلفنی و اینترنتی را در سطح جهان شنود می کند. در آخرین افشاگری، اسنودن از همکاری پنج کشور در قالب برنامه پنچ چشم در قالب یک سازمان اطلاعاتی فراملی که به هیچ قانونی پاسخگو نیست ، یاد کرد.

هر گونه کپی برداری از مطالب فوق صرفا با درج نام منبع بلامانع است.