انواع سازمانها

سازمانها با توجه به اهداف اولیه آنها به انواع مختلف تقسیم می شوند:

1- سازمانهای انتفاعی و غیر انتفاعی: سازمانهای انتفاعی سازمانهایی هستند که با هدف کسب سود تشکیل می شوند. این سازمانها ممکن است یک مالک و یا چندین هزار صاحب سهام داشته باشند. اکثر موسسه های تجاری جزو این دسته از سازمانها محسوب می شوند.سازمانهای غیرانتفاعی معمولا، به جای کسب سود، با اهداف اجتماعی فرهنگی ، مذهبی و سیاسی تشکیل می شوند: مانند اتحادیه های کارگری، انجمنهای مذهبی، موسسه های خیریه ، صندوقهای قرض الحسنه، سازمانهای دولیت و مانند آنها.

2- سازمانهای تولیدی و خدماتی. سازمانهای تولیدی از مواد خام یا اولیه برای تولید کالاها استفاده می کنند، مانند کارخانه های تولید کفش ، تلویزیونن، اتومبیل، شکلات و مداد. این کالاها معمولا محسوس و ملموس هستند و مشتری می تواند آن ها را به راحتی ارزیابی کند. اما سازمانهای خدماتی، خدمات ارائه می کنند، فعالیتهایی از قبیل امور مالی، مشاوره حقوقی، خدمات پزشکی، آموزش و مراقتبهای بهداشتی خدمات محسوب میشوند. این خدمات ملموس نیستند و از نظر فیزیکی نیز قابلیت اندازه گیری ندارند.

برخی سازمانها هم تولیدی و هم خدماتی هستند، مانند کارخانه های اتومبیل سازی که خدمات تعمیراتی نیز به مشتریان ارائه میدهند.

3- سازمانهای دولیت و خصوصی. سازمانها از نظر مالکیت نیز به دو دسته دولت و خصوصی تقسیم می شوند.برخی سازمانها مانند ذوب آهن، فولاد، مخابرات و مانند آنها در ایران دولتی محسوب می شوند زیرا دولت آنها را کنترل می کند. برخی سازمانهای دیگر مانند شرکتهای خصوصی چون به جای کنترل دولت توسط افراد یا بخش غیردولتی کنترل می شوند به آنها سازمانهای خصوصی گفته می شود(اقتباس از بووی،1993، 8و9)

محصولات دیجی کالا